Page 12 - 2014 Nr51
P. 12
vangsten konden leiden, toe te passen De elektronica
ou hier een grote en nuZge rol krijgen toebedeeld
De vroegere FH-telefonie installa(es konden worden
vervangen door de voor die (jd moderne SMR-
installa(es waarvan de radio-ontvanger tevens als peil-
ontvanger kon worden gebruikt Dit betekende een
ruimte- en kostenbesparing voor de reders Het aantal
schepen nam toe; vele vaartuigen gingen Mverder van
huisH De SMR-installa(e maakte plaats voor in de werk-
plaats van Radio-Holland ontwikkelde en gefabriceerde
reeks kristalgestuurde installa(es met midden- en korte
golf Later kwamen de geheel getransistoriseerde appa-
2
9 'g b ch .(.,. p c
9 8
ratuur en uiteindelijk de satellie(nstalla(es van nu, die
(M +104 p , 8 g
ch' gz
voldoen aan het Torremolines-visserijverdrag
8 g b u
.
Lok de HF-apparatuur heeN bij de visserij veel toepas-
raten begonnen af te leveren, bleven er nog enige (jd sing gevonden, onder meer door de mogelijkheid van
wachtlijsten bestaan Ter voorkoming van bevoordeling betrouwbare en snelle verbindingen onderling, alsmede
van de één boven de ander, moest daaraan strikt de met de wal, wanneer het schip
ich onder de kust be-
hand worden gehouden ter voorkoming van klachten vindt Evenals intercom-installa(es voor interne com-
daarover Reders en schippers kregen derhalve
o nu
en dan in
age van de wachtlijsten
De overvloed aan werk
aamheden en de als gevolg
daarvan genoopte uitbreiding van het aantal perso-
neelsleden vergden grotere bedrijfsruimten: in IJmui-
den werd een pand aan de Trawlerkade aangekocht, in
Scheveningen kwam er een nieuwbouwpand aan de
Dr Lelykade en in Den Helder verkreeg men een kan-
toor met werkplaats aan de Binnenhaven Lok in laar-
dingen werd een (jdelijke ves(ging ondergebracht in
de Zeevishal Al spoedig werden de
e werk
aamheden
echter weer geconcentreerd in het gebouw van de In-
spec(e te Scheveningen
Enige jaren na de oorlog begon de visserijvloot
ich te
vernieuwen en
ich te voor
ien van nieuwe en moder-
ne apparatuur Lok de stoom moest het veld ruimen
voor de motor Nie emin hebben vele stoomloggers
nog jaren lang trouw dienst gedaan, totdat de laatste
laardingse MstoomQetsH in 19 4 deQni(ef uit de vaart
werd genomen
De
e vernieuwingen in verschillende face en van de
visserij vergden grote investeringen, hetgeen slechts
kon worden goedgemaakt door, naast vakkennis en I 9
9D
g b g
+H
9 u +
+
' 8
. ! 8 "
voorspoed, alle beschikbare middelen die tot goede
h u .
12