Page 7 - Informail 304-313
P. 7

COLOFON: Het RHN Infobulletin is een 2-wekelijkse uitgave bestemd voor het
                                                                                  personeel van RH Netherlands. REDACTIE/LAY-OUT: Annet Boers, Erwin Bik,
                                                                                  Laura Water, Ingrid Murphy & Joost Bloemsaat. CORRESPONDENTEN: Martin
                                                                                  Stentrop, Anna Woltman, Paul van Ginneke & John Rijlaarsdam. COPYDATUM NR.
                                                                                  308: dinsdag 11 september 2007. INFO tel.: 010-4283387; fax: 010-4281498. Email:
                                                                                  a.boers@radioholland.nl
       31 augustus 2007                                                                    Nr. 307, dertiende jaargang

                Icon Yachts: revolutie in mega yachts                                RH ziet ze vliegen...

                                  Door: Jan Frederik de Froe                                Door: Joost Bloemsaat
                                                                                  Afgelopen maand ontving RH RD een opdracht
                                                                                  voor het leveren van een FAR-2127 radar. Op
                                                                                  zich  niets  bijzonders,  ware  het  niet  dat  deze
                                                                                  radar niet gebruikt gaat worden op de manier
                                                                                  zoals onze meeste klanten een radar gebruiken.

                                                                                  De  radar  wordt  ingezet  door  een  bedrijf  dat
                                                                                  onderzoek doet naar de vliegroutes van vogels.
      Het hoofdstuk Yachts dendert door. Onlangs heeft   Van de co-makers zoals Radio Holland wordt tevens   Deze  onderzoeken  worden  uitgevoerd  in
      Radio Holland namelijk weer een mooie opdracht   verwacht dat zij hun leveringen, zoveel mogelijk, in   opdracht van o.a. (semi)overheden, om te bepalen
      mogen opschrijven, ICON 1 en ICON 2. Dit zijn   huis monteren en “FAT-en”, waardoor deze werkend   op welke locaties windmolens geplaatst kunnen
      de eerste 2 van een serie 65m jachten welke een   en  beproefd  aan  boord  komen.  Indien  er  in  een   worden.  De  radar  in  kwestie  wordt  daartoe
      revolutie  in  de  bouw  van  mega  jachten  moeten   levering raakvlakken zitten tussen de verschillende   speciaal  geprepareerd  door  Radio  Holland.
      bewerkstelligen.                      co-makers zullen zij dit tezamen moeten doen. Al   Het  systeem  wordt  volledig  demontabel  en
                                            met al verwacht men op deze wijze snel en efficient   transportabel  opgeleverd,  zodat  de  klant  de
      De werf is een voortzetting van de scheepswerf de   te  bouwen  en  de  bekende  wachturen  tot  nul  te   radar in het veld zelf kan opstellen. De scanner
      Volharding in Harlingen welke aan het eind van dit   reduceren.             wordt vertikaal (als een propeller) gemonteerd
      jaar de activiteiten m.b.t. de bouw van vrachtschepen                       op een statief en het scherm wordt geplaatst in
      staakt. De scheepswerf wordt nu al geheel verbouwd   Tot  zover  enige  achtergrond  informatie  van  het   een begeleidend voertuig. Een kleine 50 meter
      waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten en de   ICON Project. Wat zit er nu in de Radio Holland   kabel verbindt alle units met elkaar.
      hal zal straks bij wijze van spreken ook als showroom   levering? Een bijzonder compleet pakket, waaronder
      moeten dienen.                        Nav/Com, AMS (alarm & monitoring system) en   De nu geleverde radar zal worden toegepast bij
                                            een  uitgebreid  MIND  pakket.  Een  aantal  “Eye-  een onderzoek in Portugal. Meer gedetailleerde
      Centraal  bij  ICON  Yachts  staan  de  kosten-  en   Catchers” willen we er toch uitlichten, zoals de brug   informatie  over  de  bijzondere  toepassing  van
      tijdbesparing,  terwijl  de  kwaliteit  gelijkwaardig   met RZ DMP Panelen. Hoewel dit laatste in de   de  radar  is  te  vinden  op  de  website  van  het
      of  hoger  wordt  in  vergelijking  met  die  van  de   jachten sector steeds “gewoner” wordt zijn die van de   onderzoeksbureau  Waardenburg:  http://www.
      bekende  Noord-Europese  concurrenten  Lürssen,   ICON-serie toch nog van de overtreffende trap. Radio   buwa.nl/nl/theme/Vogels_windturbines.
      Abeking&Rasmussen en Feadship.        Holland zal in plaats van folie panelen geheel glazen
                                            brug panelen leveren met touch screen bediening.
      De bouwtijd denkt men te kunnen verkorten van
      zo’n  30  naar  12  -14  maanden.  Om  deze  snelle   Daarnaast  leveren  we  dus  MIND  (Maritime
      bouwtijd  maar  ook  de  kwaliteit  te  waarborgen   Infotainment Network Design). Ook hierin gaan we
      heeft men een aantal trendsettende management   verder dan we tot nu toe hebben gedaan. Behalve dat
      principes uit de automobielindustrie, de  zogenaamde   we het computernetwerk en de AV equipment leveren,
      “Toyota  Way”,  voor  het  eerst  gekopieerd  naar   integreren  we  in  het  netwerk  ook  CCTV.  Ook
      het bouwproces van een Mega-Yacht. Om dit te   wordt in MIND de interfacing met de apparatuur
      realiseren heeft men de afgelopen 2 jaar het ontwerp   van andere co-makers geregeld, waardoor we met
      van het jacht tot in de kleinste details uitgewerkt.   de PDA bijvoorbeeld ook de airco, de verlichting of
      Dit  is  mogelijk  doordat  men  vooraf  een  aantal   het openen/sluiten van de gordijnen per hut kunnen
      strategische leveranciers benaderd heeft, waaronder   regelen.
      Radio  Holland,  welke  in  plaats  van  leverancier
      partner/co-maker  is geworden.                          Bezinnen voor beginnen
                                                                     Door: Dirk Muis (Arbodienst Imtech)
      Daarnaast zijn de bouw en het ontwerp van het
      jacht  bijzonder.  Om  te  standaardiseren  is  men                         Uit  ongevallenonderzoek  blijkt  dat  ‘het  niet
      uitgegaan  van  een  standaard  romp.  De  klant                            bewust  realiseren  van  gevaarlijke  situaties’  de
      kan  zelf  de  bovenbouw  kiezen,  bijvoorbeeld  de                         belangrijkste oorzaak is van bedrijfsongevallen.
      standard ICON,  een explorer, een helideck of een                           Vaak zijn we goed op de hoogte van de risico’s
      sportmodel. De romp en de bovenbouw worden                                  binnen ons eigen vakgebied, maar blijkt dat we
      op  de  werf  tegelijkertijd  naast  elkaar  afgebouwd                      ons onvoldoende oriënteren op de risico’s buiten
      en op het laatste moment op elkaar “geschroefd”.                            de werkervaring. Daarom is het belangrijk dat
      Hierdoor zijn vele ruimtes lang goed bereikbaar                             we ons vooraf goed (laten) informeren over de
      en kan dus tijd worden gewonnen.                                            risico’s op de werkplek. Kortom, bezinnen voor
                                                                                  beginnen!
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12