Page 7 - Informail 304-313
P. 7
COLOFON: Het RHN Infobulletin is een 2-wekelijkse uitgave bestemd voor het
personeel van RH Netherlands. REDACTIE/LAY-OUT: Annet Boers, Erwin Bik,
Laura Water, Ingrid Murphy & Joost Bloemsaat. CORRESPONDENTEN: Martin
Stentrop, Anna Woltman, Paul van Ginneke & John Rijlaarsdam. COPYDATUM NR.
308: dinsdag 11 september 2007. INFO tel.: 010-4283387; fax: 010-4281498. Email:
a.boers@radioholland.nl
31 augustus 2007 Nr. 307, dertiende jaargang
Icon Yachts: revolutie in mega yachts RH ziet ze vliegen...
Door: Jan Frederik de Froe Door: Joost Bloemsaat
Afgelopen maand ontving RH RD een opdracht
voor het leveren van een FAR-2127 radar. Op
zich niets bijzonders, ware het niet dat deze
radar niet gebruikt gaat worden op de manier
zoals onze meeste klanten een radar gebruiken.
De radar wordt ingezet door een bedrijf dat
onderzoek doet naar de vliegroutes van vogels.
Het hoofdstuk Yachts dendert door. Onlangs heeft Van de co-makers zoals Radio Holland wordt tevens Deze onderzoeken worden uitgevoerd in
Radio Holland namelijk weer een mooie opdracht verwacht dat zij hun leveringen, zoveel mogelijk, in opdracht van o.a. (semi)overheden, om te bepalen
mogen opschrijven, ICON 1 en ICON 2. Dit zijn huis monteren en “FAT-en”, waardoor deze werkend op welke locaties windmolens geplaatst kunnen
de eerste 2 van een serie 65m jachten welke een en beproefd aan boord komen. Indien er in een worden. De radar in kwestie wordt daartoe
revolutie in de bouw van mega jachten moeten levering raakvlakken zitten tussen de verschillende speciaal geprepareerd door Radio Holland.
bewerkstelligen. co-makers zullen zij dit tezamen moeten doen. Al Het systeem wordt volledig demontabel en
met al verwacht men op deze wijze snel en efficient transportabel opgeleverd, zodat de klant de
De werf is een voortzetting van de scheepswerf de te bouwen en de bekende wachturen tot nul te radar in het veld zelf kan opstellen. De scanner
Volharding in Harlingen welke aan het eind van dit reduceren. wordt vertikaal (als een propeller) gemonteerd
jaar de activiteiten m.b.t. de bouw van vrachtschepen op een statief en het scherm wordt geplaatst in
staakt. De scheepswerf wordt nu al geheel verbouwd Tot zover enige achtergrond informatie van het een begeleidend voertuig. Een kleine 50 meter
waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten en de ICON Project. Wat zit er nu in de Radio Holland kabel verbindt alle units met elkaar.
hal zal straks bij wijze van spreken ook als showroom levering? Een bijzonder compleet pakket, waaronder
moeten dienen. Nav/Com, AMS (alarm & monitoring system) en De nu geleverde radar zal worden toegepast bij
een uitgebreid MIND pakket. Een aantal “Eye- een onderzoek in Portugal. Meer gedetailleerde
Centraal bij ICON Yachts staan de kosten- en Catchers” willen we er toch uitlichten, zoals de brug informatie over de bijzondere toepassing van
tijdbesparing, terwijl de kwaliteit gelijkwaardig met RZ DMP Panelen. Hoewel dit laatste in de de radar is te vinden op de website van het
of hoger wordt in vergelijking met die van de jachten sector steeds “gewoner” wordt zijn die van de onderzoeksbureau Waardenburg: http://www.
bekende Noord-Europese concurrenten Lürssen, ICON-serie toch nog van de overtreffende trap. Radio buwa.nl/nl/theme/Vogels_windturbines.
Abeking&Rasmussen en Feadship. Holland zal in plaats van folie panelen geheel glazen
brug panelen leveren met touch screen bediening.
De bouwtijd denkt men te kunnen verkorten van
zo’n 30 naar 12 -14 maanden. Om deze snelle Daarnaast leveren we dus MIND (Maritime
bouwtijd maar ook de kwaliteit te waarborgen Infotainment Network Design). Ook hierin gaan we
heeft men een aantal trendsettende management verder dan we tot nu toe hebben gedaan. Behalve dat
principes uit de automobielindustrie, de zogenaamde we het computernetwerk en de AV equipment leveren,
“Toyota Way”, voor het eerst gekopieerd naar integreren we in het netwerk ook CCTV. Ook
het bouwproces van een Mega-Yacht. Om dit te wordt in MIND de interfacing met de apparatuur
realiseren heeft men de afgelopen 2 jaar het ontwerp van andere co-makers geregeld, waardoor we met
van het jacht tot in de kleinste details uitgewerkt. de PDA bijvoorbeeld ook de airco, de verlichting of
Dit is mogelijk doordat men vooraf een aantal het openen/sluiten van de gordijnen per hut kunnen
strategische leveranciers benaderd heeft, waaronder regelen.
Radio Holland, welke in plaats van leverancier
partner/co-maker is geworden. Bezinnen voor beginnen
Door: Dirk Muis (Arbodienst Imtech)
Daarnaast zijn de bouw en het ontwerp van het
jacht bijzonder. Om te standaardiseren is men Uit ongevallenonderzoek blijkt dat ‘het niet
uitgegaan van een standaard romp. De klant bewust realiseren van gevaarlijke situaties’ de
kan zelf de bovenbouw kiezen, bijvoorbeeld de belangrijkste oorzaak is van bedrijfsongevallen.
standard ICON, een explorer, een helideck of een Vaak zijn we goed op de hoogte van de risico’s
sportmodel. De romp en de bovenbouw worden binnen ons eigen vakgebied, maar blijkt dat we
op de werf tegelijkertijd naast elkaar afgebouwd ons onvoldoende oriënteren op de risico’s buiten
en op het laatste moment op elkaar “geschroefd”. de werkervaring. Daarom is het belangrijk dat
Hierdoor zijn vele ruimtes lang goed bereikbaar we ons vooraf goed (laten) informeren over de
en kan dus tijd worden gewonnen. risico’s op de werkplek. Kortom, bezinnen voor
beginnen!