Page 10 - 2020 Nr69
P. 10
Door: Bert van der Ent zgn. Radio Holland Global Technical Assistence Cen-
ter te Rotterdam worden gestuurd. Doel van dit
Eind 2019 herdacht de Stichting Historisch Materiaal
Radio-Holland het feit, dat zij zich al 25 jaar bezig systeem: technici aan de wal kunnen zo de scheeps-
houdt met het beheren van apparatuur die ooit aan bemanning assisteren, een tecnicus weet van te
voren wat hij moet repareren en het werkt kosten-
boord van de Nederlandse schepen heeft dienst ge-
daan, met de geschiedenis van Radio-Holland ten besparend. Toekomst: ‘Remote monitoring’ kan de
aanzien van de maritieme radiocommunicatie en dit eerste opstap zijn naar autonoom varen, oftewel:
bekend te maken aan het publiek door middel van met robotschepen.
de Nederlandse maritieme musea. Regelmatig
wordt over deze onderwerpen gepubliceerd in ons
Stichtingsblad ‘Oud Roest’, waardoor de Vrienden
van de Stichting veelal op de hoogte zijn van deze
historische aspecten. Minder bekend zijn de wijze
en de mogelijkheden die de technieken in radiocom-
municatie op dit moment ons te bieden hebben. Het
was daarom een goede gedachte om in het kader
van het 25-jarig bestaan van de Stichting een aantal Lezing ‘R.H. Remote Monitoring’ door Paul Smulders
lezingen ten aanzien van de huidige radiocommuni- e
Tijdens de 2 lezing die dag over het ‘Global Mariti-
catie met schepen te organiseren. Daarnaast was
me Distress and Safety System (GMDSS) geeft Arie
het organiseren van lezingen een goede gelegenheid
Rijk uitleg: Het GMDSS heeft in de periode 1992 –
om daarin een onderwerp op te nemen dat meestal
1999 het oude internationale nood-, spoed en vei-
onderbelicht blijft bij het beheer van historische
ligheidssysteem dat gebruikmaakte van twee ge-
voorwerpen, namelijk het restaureren en conserve-
scheiden zendmodi t.w. telegrafie (morsesignalen)
ren.
en telefonie, en op tonnage van de schepen was
De lezingen vonden plaats in de grote vergaderka- gebaseerd, vervangen. Het GMDSS bestaat uit ver-
mer van het Radio-Holland gebouw aan de Droog- schillende sub-systemen waarvan sommige nieuw
dokweg 71 op Rotterdam-Heijplaat. zijn (o.a. het satellietsysteem Iridium) en andere al
e
In de 1 lezing over ‘Radio Hollands remote moni- jaren in gebruik, zoals de EPIRB – nu wel met een
exacte GPS positiebepaling, NAVTEX voor versprei-
toring’ die heeft plaatsgevonden op 28 september
ding van maritieme veiligheidsinformatie, en de
2019, schotelde Paul Smulders eerst de wereldkaart
satelliet communicatie diensten Inmarsat en nu dus
voor met daarop vele stipjes die gemonitorde sche-
ook Iridium met 66 ‘low orbit’-satellieten, waardoor
pen weergaven. Met één muisklik op één van de
ook de polaire vaargebieden bestreken worden.
stipjes haalde Paul de status van apparatuur aan
Het systeem is bedoeld voor de functies: alarmering
boord van het desbetreffende schip naar het
inclusief positiebepaling, zoek- en reddingsacties,
scherm. Op een eigen computer kan de reder mee-
lokalisatie (homing), uitzendingen van maritieme
kijken in de gegevens die via de satelliet naar het
veiligheidsinformatie, algemene communicatie en
10