Page 47 - RH Gebeurtenissen
P. 47

Jaar     Gebeurtenis                                                    Bron
                         schepen. Regeling ingesteld dat overwerk voor 70% in “tijd-
                         voor-tijd” wordt gecompenseerd.
                1984     Het totale personeelsbestand bedroeg eind 1984 1198 personen
                         Activiteiten in Indonesië zijn teleurstellend. Het in ’83
                         gevormde samenwerkingsverband is inmiddels stopgezet. Op de
                         4 door Nederland geschonken  RWS-scheepjes was het na
                1984
                         enkele maanden reeds een chaos. Om de Bimasakti te laten
                         functioneren zou er eigenlijk een hydrografische deskundige en
                         een RH-technicus mee moeten varen.
                          e
                         1  halfjaar 84: De dochter Sailtron, NTB Venteville en RHVT
                         gaan goed. RHC behaalt een bescheiden winst. RH Aruba
                         verloopt goed. Hong Kong maakt nog een klein verlies. In
                1984     Kaapstad een positief resultaat. Singapore maakt moeilijke tijden
                         door, de hele scheepvaartsector aldaar is in mineur. Werven
                         hebben geen opdrachten. Wel werd een order voor een
                         kuststation ontvangen voor  S$ 900K
                         Het huidige beleid van R/O’s leidt binnen een aantal jaren tot
                         een tekort aan R/O’s. Binnen de KNRV is dit aan de order
                         geweest maar dit tekort is bij RH is makkelijk op te vangen door
                         dat sommige reders R/O’s in dienst nemen die op de vrije markt
                         beschikbaar zijn. I.v.m. het onderwijs beleid noodzaakt het
                1984     zeevaartscholen tot het aantrekken van meer leerlingen. Hierbij
                         kunnen kandidaten voor R/O’s niet gemist worden. RH heeft
                         echter geen enkele verplichting de opgeleide R/O in dienst te
                         nemen. R/O business levert dit jaar een aanzienlijk verlies op
                         i.v.m. de abrupte verlaging van het aantal schepen. De tijd-voor-
                         tijd regeling wordt beëindigd omdat deze te duur blijkt te zijn.

                         De in ‘81/82 begonnen opbouw van het internationale service
                         netwerk. Heroriëntering t.a.v. de maritieme markt is
                         noodzakelijk vanwege de continue daling van het aantal
                         eenheden binnen de Nederlands vloot. Bovendien kunnen
                         veranderingen in de  service aanpak ten gevolge van technische
                         ontwikkelingen de unieke RH serviceorganisatie ondermijnen en
                         kan de exclusiviteit van verkoopvertegenwoordiging in de
                1984
                         toekomst verloren gaan. Met een zestal reders, resp. organisaties
                         met in totaal 671 schepen, zijn reeds agreements afgesloten. Met
                         9 reders met in totaal 274 schepen zijn nog gesprekken gaande.
                         Er is een programma opgesteld voor het bezoeken van reders in
                         Amerika en het Verre Oosten met ca. 900 schepen. I.v.m. de
                         RAMAC is RH wat voorzichtiger met het maken van afspraken
                         voor service binnen Europa.
                         Rechtstreekse leveranties van Motorola aan PTT bedreigen de
                         jarenlange relatie RH-Motorola. Motorola heeft zich het recht
                         voorbehouden om rechtstreeks aan overheidsinstanties te
                1984
                         leveren. Inmiddels gaat PTT verder door apparatuur bij
                         Motorola te bestellen en Motorola te verbieden de zelfde
                         apparatuur aan RH te leveren. PTT verkoop apparatuur weer aan
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52