Page 47 - RH Gebeurtenissen
P. 47
Jaar Gebeurtenis Bron
schepen. Regeling ingesteld dat overwerk voor 70% in “tijd-
voor-tijd” wordt gecompenseerd.
1984 Het totale personeelsbestand bedroeg eind 1984 1198 personen
Activiteiten in Indonesië zijn teleurstellend. Het in ’83
gevormde samenwerkingsverband is inmiddels stopgezet. Op de
4 door Nederland geschonken RWS-scheepjes was het na
1984
enkele maanden reeds een chaos. Om de Bimasakti te laten
functioneren zou er eigenlijk een hydrografische deskundige en
een RH-technicus mee moeten varen.
e
1 halfjaar 84: De dochter Sailtron, NTB Venteville en RHVT
gaan goed. RHC behaalt een bescheiden winst. RH Aruba
verloopt goed. Hong Kong maakt nog een klein verlies. In
1984 Kaapstad een positief resultaat. Singapore maakt moeilijke tijden
door, de hele scheepvaartsector aldaar is in mineur. Werven
hebben geen opdrachten. Wel werd een order voor een
kuststation ontvangen voor S$ 900K
Het huidige beleid van R/O’s leidt binnen een aantal jaren tot
een tekort aan R/O’s. Binnen de KNRV is dit aan de order
geweest maar dit tekort is bij RH is makkelijk op te vangen door
dat sommige reders R/O’s in dienst nemen die op de vrije markt
beschikbaar zijn. I.v.m. het onderwijs beleid noodzaakt het
1984 zeevaartscholen tot het aantrekken van meer leerlingen. Hierbij
kunnen kandidaten voor R/O’s niet gemist worden. RH heeft
echter geen enkele verplichting de opgeleide R/O in dienst te
nemen. R/O business levert dit jaar een aanzienlijk verlies op
i.v.m. de abrupte verlaging van het aantal schepen. De tijd-voor-
tijd regeling wordt beëindigd omdat deze te duur blijkt te zijn.
De in ‘81/82 begonnen opbouw van het internationale service
netwerk. Heroriëntering t.a.v. de maritieme markt is
noodzakelijk vanwege de continue daling van het aantal
eenheden binnen de Nederlands vloot. Bovendien kunnen
veranderingen in de service aanpak ten gevolge van technische
ontwikkelingen de unieke RH serviceorganisatie ondermijnen en
kan de exclusiviteit van verkoopvertegenwoordiging in de
1984
toekomst verloren gaan. Met een zestal reders, resp. organisaties
met in totaal 671 schepen, zijn reeds agreements afgesloten. Met
9 reders met in totaal 274 schepen zijn nog gesprekken gaande.
Er is een programma opgesteld voor het bezoeken van reders in
Amerika en het Verre Oosten met ca. 900 schepen. I.v.m. de
RAMAC is RH wat voorzichtiger met het maken van afspraken
voor service binnen Europa.
Rechtstreekse leveranties van Motorola aan PTT bedreigen de
jarenlange relatie RH-Motorola. Motorola heeft zich het recht
voorbehouden om rechtstreeks aan overheidsinstanties te
1984
leveren. Inmiddels gaat PTT verder door apparatuur bij
Motorola te bestellen en Motorola te verbieden de zelfde
apparatuur aan RH te leveren. PTT verkoop apparatuur weer aan