Page 20 - RH Gebeurtenissen
P. 20
Jaar Gebeurtenis Bron
De Koninklijke Rotterdamsche Lloyd heeft goedgevonden dat
radiotelegrafisten met 25 of meer dienstjaren in de 2e klasse
1952 salon eten. De radiotelegrafist behoort nu eenmaal niet tot de
hoofdofficieren en eigenlijk dient elke reder dit afzonderlijk te
bezien.
Tweetal RH-mensen volgden bij Marconi een radar cursus met
de volgende vermelding: “Mr. Derks of Radio-Holland is
1952 exceptionally good and the first to achieve 100% in the written
examination since the inception of Mark IV Radiolocator course.
He was closely secunded by his colleague Mr. Stulp “
Enquête onder reders heeft tot resultaat dat – met uitzondering
van enkele – bezwaar blijven houden tegen het gebruik van de
1952
maaltijden door radiotelegrafisten met 25 of meer dienstjaren in
de 2e klasse salon.
Eind augustus waren er 575 radiotelegrafisten in dienst. Had RH
1952 bemoeienis met 1279 schepen. Inmiddels bemoeienis met 125
radars
Op 13 oktober 1952 worden deelnemers in het Pensioen- Spaar
en Ondersteuningsfonds op de hoogte gebracht van het
1952
beëindigen van het “Fonds A” en het nieuwe “Fonds C”
aangekondigd
Philips is op “oorlogspad” en er bestaat de indruk om Radio-
Holland tot een verlengstuk van Philips te maken. Directeur van
den Bergh memoreert een overzicht van de geschiedenis van
Radio-Holland en NSF en hoe uiteindelijk het volledige
aandelenkapitaal van laatstgenoemde- ook het gedeelte dat
Marconi bezat – in handen van Philips is gekomen. De
samenwerking die tussen Marconi-NSF daarna bleef bestaan
beperkte zich tot uitwisseling van patenten, tekeningen enz.,
terwijl NSF vertegenwoordiger van Marconi Wireless (Engelse
fabricage My) in Nederland bleef tot Mei van dit jaar. De
Marconi groep – terecht van gevoelens zijnde dat hun belangen
ten enenmale onvoldoende door NSF werden behartigd – heeft
toen harerzijds deze overeenkomst opgezegd. Radio-Holland
1952
blijft evenwel vertegenwoordigster van de Marconi International
Marine Cy (scheepsradio-exploitatie My). Met deze en andere
buitenlandse radio-maatschappijen is Radio-Holland verenigd in
RAMAC (Radio Marine Associated Companies) en beschikt
daardoor over uitstekende internationale service mogelijkheden
– het zwaartepunt der scheepsradio-exploitatie. Geen der
geassocieerden fabriceert zelf en ieder is volkomen vrij om haar
materieel te betrekken waar zij wil. Directie en complete raad
van commissarissen bespreken het voornemen van de
aangekondigde Internationale Philips Scheepsradiodienst.
Radio-Holland blijft onafhankelijk en wil tot een spoedige
regeling komen omdat men voornemens is enige orders van
radio-materieel te willen plaatsen