Page 25 - RH Gebeurtenissen
P. 25

Jaar     Gebeurtenis                                                    Bron
                         aan de nieuwe regels). Draagbare reddingbootzenders moeten in
                         toekomst zo compact mogelijk zijn en ook geschikt voor gebruik
                         in vlotten. Tonnage grens voor verplichte radiotelefonie werd
                         verlaagd van 500 naar 300 grt. Ook deze schepen moeten in de
                         toekomst 2-toon alarm hebben. Een met radar uitgerust schip
                         moet bij beperkt zicht met een matige snelheid varen. De
                         aanbeveling luidt: “ Radar indications of one or more vessels in
                         the vicinity may mean that “moderate speed” should be slower
                         than a mariner without radar might consider moderate in the
                         circumstances”. Door de gunstige conjunctuur was het verloop
                         van radiotelegrafisten groot. Daarnaast heeft Radio Holland de
                         moeilijkheden ondervonden van de door arbeidsbureaus en
                         beroepskeuze-adviseurs verspreide misvatting, dat het beroep
                         van radiotelegrafist geen toekomstmogelijkheden meer zou
                         bieden. Deze gedachte was gebaseerd op berichten over de
                         ontslagverlening aan radiotelegrafisten door de KLM en over
                         proefnemingen van de PTT met de TOR (Telex over Radio),
                         waardoor het verkeer tussen schip en wal in de toekomst
                         automatisch zou plaatsvinden. Gelukkig is dit tijdig ontdekt en is
                         men door besprekingen met arbeidsbureaus en het plaatsen van
                         doeltreffende advertenties erin geslaagd alsnog 160 leerlingen
                         voor de opleidingsscholen aan te trekken.
                         De naam van “radiotelegrafist is verouderd en dient te worden
                         vervangen door “radio-officier”. In het Veiligheidsverdrag is de
                1960     naam “wireless operator” reeds gewijzigd in “radio officer”. Dit
                         punt zal aan de order worden gesteld in de Raad van Bestuur
                         voor de Zeevaart
                         Onderzoek naar reden van ontslagneming is vaak dat het beroep
                         als “dead-end job” wordt gezien en men qua status niet verder
                         kan komen dat de oudste tweede stuurman. Het voorstel van RH
                1960
                         is om te komen tot gelijkstelling van de hoofd-radiotelegrafist
                         aan de rang van 1e stuurman. Het zou slechts om een 4-tal
                         plaatsen gaan.
                         Alle rederijen, behalve de HAL, staat klasse verkeer toe voor 1e
                1960     klasse radiotelegrafisten met meer dan 15 dienstjaren en 2e
                         klasse radiotelegrafisten met meer dan 20 dienstjaren.
                         Naast nieuwbouw aan de Kerkstraat wordt aan de Inspektie te
                         Amsterdam verbouwd. Toestemming wordt verkregen om de
                         Inspektie IJmuiden te verbouwen. Er wordt besloten tot het
                1960
                         maken van bouwplannen voor een geheel nieuwe school te
                         Rotterdam. R-H Delfzijl verhuist naar de Zijlvest i.v.m.
                         afsluiting Oude Eemskanaal.
                         Er wordt gedemonstreerd met de ZEEVALK radiorichtingzoeker
                         van firma Plath en een waterdicht radiobaken dat wordt
                1960     bevestigd aan de paal die wordt “geplant” op geschoten vis. Dit
                         baken kan met een radiorichtingzoeker op een afstand van ca 25
                         mijl worden gepeild
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30