Page 21 - RH Gebeurtenissen
P. 21
Jaar Gebeurtenis Bron
Op 1 mei is er nog geen veel voortgang is te bespeuren in de
onderhandelingen met Philips. Het wordt tactisch geacht een
order te plaatsen bij PTI (Philips Telecommunicatie Industrie te
1953 Hilversum) van 50 KG zenders. Aanvankelijk een lauwe reactie
van Philips maar later een merkbare wijziging in de houding van
de fabriek.
Het aan RH toebehorende pand te Djakarta (Djalan Asam Baru)
is op gewelddadige wijze aan de beschikking van RH
1953 onttrokken. Onze daarin gehuisveste mensen moesten het
ontruimen onder bedreiging van de naast ons pand schoolgaande
Indonesische jeugd.
1953 3 juni. Dhr. G. Sodenkamp begint in Singapore.
Als gevolg van nieuwe SOLAS eisen moeten schepen
1953 binnenkort met draagbare reddingbootinstallaties worden
uitgerust.
RH heeft de eerste radar op een ferryboat geplaatst te Pernis,
1953 waarmede tot nu toe zeer bevredigende resultaten op de korte
afstand werden bereikt.
I.v.m. nieuwe voorschriften moet de schepen van de nodige
1953 kristallen worden voorzien waarvoor een bedrag van 400.000,-
moet worden besteed.
Op 1 juli neemt de heer T.P. van den Bergh afscheid als
directeur en wordt gehonoreerd door de regering met de “De
Ruytermedaille in goud”. De heer van den Bergh wordt
1953
benoemd tot commissaris Op dezelfde datum gaat de heer Ir.
W.A.J. Liebert eveneens met pensioen. De heren Ir. W.P.D.
Stenfert en Ir C.B. Broersma worden benoemd als directieleden
R-H Rotterdam verhuist van de Parallelweg naar het nieuwe
1953
pand aan de Eekhoutstraat.
In november meldt de directie dat de verhoudingen met Philips
1953 iets verzacht zijn. Wij blijven bereid waar mogelijk bestellingen
bij haar te plaatsen doch tot nu toe heeft men geen opdrachten
kunnen aanvaarden
Veiligheidsverdrag London 1948 vereist de installatie van
aanvullende apparatuur om draagbare reddingbootzenders,
1953
automatische seingevers, auto alarm apparaten, richtingzoekers.
De gehele aanpassing dient in 1958 gereed te zijn
De International Chamber of Shipping richt een permanent
1953 radio-comité in waarin directie van RH participeert (tot aan
1987).
Scherpe concurrentie wordt gevoeld in de visserij en de
1953 kustvaart. RH is bezig terrein te herwinnen als gevolg van de
betere service van RH
De heer Broersma memoreert dat er op de Nederlandse vloot
1953 belangrijk meer Amerikaanse radars zijn gemonteerd dan
Engelse hetgeen haar oorzaak vindt in de omstandigheid dat