Page 22 - RH Gebeurtenissen
P. 22
Jaar Gebeurtenis Bron
vooral in de eerste jaren na 1946 de Amerikaanse radar
betrouwbaarder was dan de Engelse. In de laatste tijd is echter
de betrouwbaarheid van de Engelse toegenomen. RH had
contractuele bemoeienis met ca 165 radars; 25 radars
gemonteerd op Nederlandse schepen waar geen contractuele
bemoeienis bestaat en ca 80 apparaten buiten RH om op de
Nederlandse koopvaardijvloot werden gemonteerd
Per oktober had RH bemoeienis met 1300 schepen; aantal
1953 radiotelegrafisten: 603 Aantal radiosurprises: 31.461
Radar ontwikkelingen: Fabrikanten leggen zich toe op het
maken van radars voor kleinere schepen Raytheon is de eerste.
RCA komt ook. KH en Marconi werken aan de ontwikkeling.
De toestellen onderscheiden zich van de grote radars door en
eenvoudiger constructie, kleiner aantal buizen en een beperkter
bereik. Het Raytheon apparaat, met een max bereik van 16 mijl,
1954 heeft slechts 33 buizen en benaderd de complicatie van een
televisieontvanger (25-30 buizen).Vooralsnog niet geschikt voor
hoge radarmast montage. Prijs bedrijfsgereed a/b f 17800,-
Amerikaanse fabrikanten fabriceren voor hun grotere radars
plotters van het reflectietype waarbij men dus direct op het
radarscherm kan plotten. De Engelse fabrikanten zijn hiertoe –
in het algemeen – niet overgegaan, daar men in Engeland niet
aanvaardt dat deze wijze van plotten de voorkeur verdient.
Er is nog geen regeling met Philips. Overigens is RH – ook
1954 zonder contractueel daartoe verplicht te zijn – een belangrijke
afnemer van de Philips producten
De aandacht blijft gericht onze service niet alleen in Nederland
doch in een zo groot mogelijk aantal buitenlandse havens op een
1954 zo hoog mogelijk niveau te houden. De deelneming aan de
Radio Marine Associated Companies (RAMAC) bewijst hierbij
uitstekende diensten.
Inspecteur Rotterdam J.W. van IJsselstein wordt opgevolgd door
1954
de heer L.C. Kickhefer
De Nederlandse Wereldomroep (PCI) introduceert het
programma “Schip van de Week” waarin familieleden
1954
uitgenodigd worden om aan opvarenden van een Ned. Schip de
groeten te doen.
Het gebruik van korte-afstand telefonie op zeer korte golflengten
(VHF) neemt sterk toe, mede ter ontlasting van het – vaak sterk
1954 gestoorde – verkeer op middengolven. Binnenkort zal een proef
worden genomen met een VHF apparaat op een Nederlands
schip
De Radio Industries Corporation staat op het punt een “sound
radar” op de markt te brengen. Dit apparaat, in de eerste plaats
1954 voor binnenvaartuigen bedoeld, werkt met geluidsimpulsen,
waarvan de echo op een ruwe richtingsaanwijzer en een
afstandsindicator wordt geregistreerd. RH staat in het algemeen