Page 26 - RH Gebeurtenissen
P. 26
Jaar Gebeurtenis Bron
Op kustvaarders komen de eerste marifoons zoals de 10-kanalen
1960 Philips Zephyr in gebruik. Dit is ook het geval bij de binnenvaart
waar de 6 kanalen Zebra het marifoontijdperk opent.
1 Juli onderhoudsvergoedingen voor radars waarvan RH de
1960
vertegenwoordiging heeft zijn met 15-20% verlaagd
M.b.v. de motorboot te Rotterdam werd de KH rivierradar
beproefd. Op tankers werd een bijzonder echolood
geïntroduceerd de z.g. “Shallow water indicator” Op de visserij
werd het nieuwe Ceres echolood geïntroduceerd waarmede in
horizontale richting vis kan worden opgespoord Voor Marconi
werd de automatische richtingzoeker “Lodestar” uitgebreid
1960
beproefd Voor de kustvaart en visserij, welke tot nu toe
praktisch altijd een richtingzoeker met draairaam gebruiken,
werd een vast raam met speciale goniometer ontwikkeld In
samen werking met de Deens fabriek Dan Marine werd een
automatische stuurinrichting op de Ned. Kustvaart
geïntroduceerd
31 december Dhr. v.d. Bergh neemt afscheid als commissaris.
Hij kwam in 1919 op 34 jarige leeftijd bij RH als adjunct-
directeur in dienst, werd op 7 juni 1921 tot directeur benoemd en
1960 was gedurende 32 jaar directeur. Werd benoemd als Officier in
de Orde van Oranje Nassau en toekenning van de Gouden de
Ruyter medaille. 3 kwaliteiten – eerlijkheid, vastberadenheid en
standvastigheid.
Ultimo ’60 waren er 736 radiotelegrafisten in dienst. Er werden
1960 contactbijeenkomsten gehouden om de samenhorigheid van
directie, radiotelegrafisten en walpersoneel te versterken.
Dergelijke bijeenkomsten worden zeer op prijs gesteld
Bij de radiotelegrafistenadministratie werd met succes gebruik
1960 gemaakt van een bij een administratief servicebureau opgestelde
computer.
17 december. Mevrouw E.T. Stenfert-Lemke heeft op
uitnodiging van de Vereenigde Nederlandsche
1960
Stoomvaartmaatschappij, het m.s Streefkerk gedoopt en te water
gelaten.
Van Kon. Marine wordt een opdracht verwacht voor 17 14/9 KH
radars en van het loodswezen zijn er 8 in opdracht gegeven. RH
1961
krijgt onderhoud hiervan. Voorheen deed Kon. Marine
onderhoud a/b loodsvaartuigen
Er is een ontwikkeling gaande op grote vrachtschepen (boven
10.000 ton) en grote tankers een radar met 2 beeldbuizen te
plaatsen. Een hiervan bevindt zich in een verduisterde plotting-
room. Dit vanwege de handicap met een viewing-hood te
1961
werken waardoor tegelijkertijd slechts 1 persoon het beeld kan
waarnemen. Een tweede ontwikkeling is dat de ene radar
“relatieve” presentatie en de andere “true motion” presentatie
weergeeft. In dit verband meldt de heer Broersma dat op de