Page 15 - 2020 Nr 70
P. 15

schappij in Engeland. Deze introduceerde het sys-     Vanaf 1958 hield Nederland zich al bezig met het

           teem bij de Britse Admiraliteit die direct grote be-  Decca-systeem. In het Zeeuwse eilandengebied
           langstelling toonde en de verdere ontwikkeling       werd de Delta Chain operationeel. Deze keten was
           steunde. In de jaren vóór de invasie in Normandië    niet bestemd voor openbare navigatie, maar had als
           werd het systeem verder ontwikkeld en in het ge-     doel om een redelijk hoge plaatsbepalingsnauwkeu-
           heim beproefd. De begeleidingsvaartuigen die op D-   righeid voor grotere afstanden te bewerkstelligen
           day gebruikt werden bij de invasie, waren uitgerust   voor diverse werkzaamheden ten behoeve van de
           met een Decca-ontvanger die de ‘Blue Gas Meter’      Deltawerken. Het systeem heeft 20 jaar perfect ge-
           werd genoemd vanwege een op het oog enige gelij-     functioneerd. Hydrografisch onderzoek en haven-
           kenis vertonende met een blauwe Engelse gasme-       bouw vereisten echter een hogere nauwkeurigheid
           ter. Daardoor werd het mogelijk, dat de landings-    in plaatsbepaling en daarom ontwikkelde Decca
           vaartuigen binnen de van mijnen gezuiverde vaar-     Navigator Co. andere systemen, zoals HiFix. Later
           geulen bleven.                                       kwamen daar meer specialistische systemen van

           Het systeem werd door een special daartoe opge-      andere fabrikanten bij, zoals Artemis, Cubic, Tris-
           richte dochter van de platenmaatschappij, de Decca   ponder en Syledis.
           Navigator Co. vanaf 1945 op commerciële basis ge-
           ëxploiteerd, dat wil zeggen, het financierde en ex-

           ploiteerde eerst langs de kusten van Groot Brittan-
           nië en Ierland een zevental Decca ketens, waarna
           na 1947 successievelijk andere ketens volgden in
           andere landen van West Europa, Zuid en West Afri-

           ka, de Perzische Golf en vroegere Gemenebestlan-
           den, zoals Pakistan, India, Bangladesh en Australië
                                                                 MK-12
           en als enige niet-Gemenebestland Japan. De Decca

           Navigator Maatschappij of een daartoe gelieerd
           bedrijf verhuurde in een desbetreffend land de Dec-  In 1968 kwam in samenwerking met Duitsland en
           ca-ontvangers aan de schepen. De huurprijs was       Denemarken de Frisian Islands Chain in de lucht.
           best pittig (fl. 10.000,- per jaar), zodat rederijen ko-  Het oorspronkelijke doel van de FIC was de visserij
           zen om zo’n ontvanger in sommige gevallen slechts    ten noorden van de Waddeneilanden en in de Duit-
           tijdelijk aan boord op dagtarief aan boord te plaat-  se Bocht te voorzien van een nauwkeurig plaatsbe-
           sen, bijvoorbeeld wanneer een schip een kustreis     palingssysteem. In tegenstelling tot de Decca sys-
                                                                temen elders in de wereld verwierven de overhe-
           maakte in de West Europese wateren. Het was aan
           andere leveranciers van radioapparatuur, zoals Ra-   den van deze landen de keten in eigendom en be-
           dio-Holland, niet toegestaan om dergelijke ontvan-   taalden ook voor het onderhoud. De Decca Compa-
                                                                ny was hier eerst niet van gediend, maar met ver-
           gers te verkopen of te repareren. Een echte mono-
                                                                wijzing naar het gestelde in SOLAS-1960 aangaande
           polie dus van de Decca Maatschappij.
                                                                de verantwoordelijkheden van kuststaten voor de










                                                                                                               15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20