Page 11 - 2020 Nr 70
P. 11

Verder staat er een BX925, BC348, Renovas nood-      de rivieren gelegen plantages. Ook nemen we de
          zender, maar geen AAT (reden: ik slaap 2 dekken      walsen van de persen van de suikerrietplantages bij
          lager? Ik ben er nooit achter gekomen) en op de      Chinde mee naar Durban om daar te laten bewerken
          brug een zeer hulpbehoevende Raytheonradar uit       of vernieuwen. We varen vanuit Durban om de
          het jaar 0, een KH echolood en een richtingzoeker.   noord, richting Zanzibar.
          Langs de Mozambique kust varen we zo kort onder
          de kust en tussen de banken en eilandjes door, dat
          we heel veel navigeren op ‘zicht’ peilingen en zelf in
          de zeekaart ingetekende objecten. Een reuze erva-
          ring. Ook als we nieuwe zeekaarten aan boord krij-
          gen en alles daarop overgenomen moet worden.
                                   e
          Een ‘lievelingsklus’ van de 2  stuurman.

          Mijn eerste ervaring met de bemanning is het rege-
          len van geld voor aankomst Lourenco Marques. Ik
          doe een rondje en vraag aan een ieder hoeveel geld
          ze willen opnemen om te stappen of spullen te ko-
          pen. De algemene reactie is: “Todos!” (Alles in het   Onderweg laden we in diverse haven(tje)s, lossen de
          Portugees). Ik regel dit, niet wetende dat we later   lading in een naar Europa varend schip van de maat-
          op de kust in de haventjes komen, waar de beman-     schappij dat voor Zanzibar ten anker ligt of lossen
          ning met hun gezinnen (bibi en kinderen) wonen.      het in barges en gaan dan weer zuidwaarts naar Dur-
          Als we daar aankomen hebben ze geen cent om aan      ban waar we de lading weer overladen in de grotere
          het gezin te besteden. Een hele heisa. De kapitein   VNS-schepen of op de kade lossen. Een retourreis
          lacht zich een stuk in de rondte en zegt dat hij mij   duurt ongeveer 4 weken.
          expres niet vooraf geïnformeerd heeft. Dan vergeet
          je niet meer dat je voor de bemanning moet dén-

          ken, hun slechts een klein deel van het salaris moet
          geven om onderweg te kunnen stappen, zodat ze
          ook nog geld voor het gezin thuis overhouden. Ge-

          lukkig heeft hij zelf wat escudo’s in de brandkast
          achtergehouden om de gezinnen alsnog van wat
          geld te voorzien.
          We doen naast Lourenco Marques en Beira op de
          kust nog enige kleinere havens aan, alsmede de ou-

          de havens Mozambique en Mtwara/Tanzania op
          respectievelijk de Limpopo- en Zambezi-rivier voor
          het vergaren van sisal, kopra, suikerriet van de aan











                                                                                                               11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16