Page 13 - 2020 Nr 70
P. 13
DE NEDERLANDSE DECCA NAVIGATOR de grootste haven ter wereld. Ook al door de drukte
op zee moesten er verkeersregels komen en werd
SYSTEMEN
plaatsbepaling steeds belangrijker. Internationaal
kwam de veiligheid van schepen en bemanningen
steeds meer in het middelpunt van de belang-
In februari 1966 vroeg Radio-Holland aan hun toen-
stelling. In het internationale SOLAS (Safety of Lives
malige marconist Bert van der Ent tijdens zijn ver-
at Sea)-verdrag van 1960 was één van de verplich-
lof een driedaags reisje van Rotterdam naar Le Ha-
tingen voor de kuststaat daaruit de zorg voor goede
vre te maken met de sleephopperzuiger ‘Geopotes
navigatiesystemen. Dat leidde tot de bouw van
VIII’ van Adriaan Volker Baggermaatschappij, waar
twee Decca radiografische plaatsbepalingssys-
het schip in de Baie de la Seine de vaarroute naar
temen, de Frisian Islands Chain (FIC) voor het noor-
de havenstad moest uitbaggeren. Tijdens de korte
delijke en de Holland Chain (HC) voor het zuidelijke
zeereis daarheen moest er een marconist aan
deel van het Nederlandse Noordzeegebied. Rijkswa-
boord zijn. Onderweg baggerde het vaartuig ook
terstaat was inmiddels bezig met het vergroten en
even buiten de havenmond van Hoek van Holland
uitdiepen van de Rotterdamse havenmond en de
in opdracht van Rijkswaterstaat een proefstukje
toeleidende vaargeul in de Noordzee om die toe-
voor de aanbesteding van het verdiepen van de
gankelijk te maken voor de toenmalige mam-
toekomstige vaargeul voor diepstekende tankers.
moettankers. Het had daartoe eerst een Decca sur-
Bert kon toen niet bevroeden dat dit proefstukje
vey-chain opgericht, de Verstelle Chain, genoemd
de voorbode zou zijn van het werkgebied waar hij
naar ingenieur J.Th. Verstelle, hydrograaf bij de
na zijn vaartijd in het begin van zijn walcarrière
Dienst Hydrografie van de Koninklijke Marine. Voor
enige jaren zou vertoeven, onder meer als operator
deze werkzaamheden waren ook andere gegevens
van de Nederlandse Decca Navigator systemen.
nodig over de weersituatie, over de golven en stro-
mingen, eb en vloedbewegingen en dergelijke.
Door: Bert van der Ent
Rijkswaterstaat had daarvoor een eigen informatie-
post, de zgn. ‘Monitorkamer’ in Hoek van Holland.
Inleiding - In de tijd van de zeilvaart had je een sex-
In 1972 werd – daarop voortbordurend – het Con-
tant en een chronometer nodig om de positie van
trole en Informatie Centrum (CIC) in de duinen al-
het schip te bepalen. En wanneer er land in zicht
daar ingericht, dat deze werkzaamheden op zich
kwam, dan wezen de vuurbakens en later de vuurto-
nam en tevens de huisvesting bood aan de HC en
rens de weg. De methoden van plaatsbepaling ble-
later, na modernisering ervan, ook aan de FIC. Als
ven lang vrij primitief, ook nog toen de stoomsche-
onderdak voor het centrum werd een oude Duitse
pen de klippers en schoeners verdrongen. Na de
radartoren gebruikt. Deze was nog uit de Tweede
Tweede Wereldoorlog volgde een stormachtige ont-
Wereldoorlog, toen de Duitsers met hun radarde-
wikkeling. Schepen groeiden in aantal en grootte –
en dus diepgang. Rotterdam werd zelfs een tijdlang
13