Page 13 - 2020 Nr 70
P. 13

DE NEDERLANDSE DECCA NAVIGATOR                        de grootste haven ter wereld. Ook al door de drukte
                                                                op zee moesten er verkeersregels komen en werd
          SYSTEMEN
                                                                plaatsbepaling steeds belangrijker. Internationaal

                                                                kwam de veiligheid van schepen en bemanningen
                                                                steeds meer in het middelpunt van de belang-
          In februari 1966 vroeg Radio-Holland aan hun toen-
                                                                stelling. In het internationale SOLAS  (Safety of Lives
          malige marconist Bert van der Ent tijdens zijn ver-
                                                                at Sea)-verdrag van 1960 was één van de verplich-
          lof een driedaags reisje van Rotterdam naar Le Ha-
                                                                tingen voor de kuststaat daaruit de zorg voor goede
          vre te maken met de sleephopperzuiger ‘Geopotes
                                                                navigatiesystemen. Dat leidde tot de bouw van
          VIII’ van Adriaan Volker Baggermaatschappij, waar
                                                                twee Decca radiografische plaatsbepalingssys-
          het schip in de Baie de la Seine de vaarroute naar
                                                                temen, de Frisian Islands Chain (FIC) voor het noor-
          de havenstad moest uitbaggeren. Tijdens de korte
                                                                delijke en de Holland Chain (HC) voor het zuidelijke
          zeereis daarheen moest er een marconist aan
                                                                deel van het Nederlandse Noordzeegebied. Rijkswa-
          boord zijn. Onderweg baggerde het vaartuig ook
                                                                terstaat was inmiddels bezig met het vergroten en
          even buiten de havenmond van Hoek van Holland
                                                                uitdiepen van de Rotterdamse havenmond en de
          in opdracht van Rijkswaterstaat een proefstukje
                                                                toeleidende vaargeul in de Noordzee om die toe-
          voor de aanbesteding van het verdiepen van de
                                                                gankelijk te maken voor de toenmalige mam-
          toekomstige vaargeul voor diepstekende tankers.
                                                                moettankers. Het had daartoe eerst een Decca sur-
          Bert kon toen niet bevroeden dat dit proefstukje
                                                                vey-chain opgericht, de Verstelle Chain, genoemd
          de voorbode zou zijn van het werkgebied waar hij
                                                                naar ingenieur J.Th. Verstelle, hydrograaf bij de
          na zijn vaartijd in het begin van zijn walcarrière
                                                                Dienst Hydrografie van de Koninklijke Marine. Voor
          enige jaren zou vertoeven, onder meer als operator
                                                                deze werkzaamheden waren ook andere gegevens
          van de Nederlandse Decca Navigator systemen.
                                                                nodig over de weersituatie, over de golven en stro-
                                                                mingen, eb en vloedbewegingen en dergelijke.

          Door: Bert van der Ent

                                                                Rijkswaterstaat had daarvoor een eigen informatie-
                                                                post, de zgn. ‘Monitorkamer’ in Hoek van Holland.
          Inleiding - In de tijd van de zeilvaart had je een sex-
                                                                In 1972 werd – daarop voortbordurend – het Con-
          tant en een chronometer nodig om de positie van
                                                                trole en Informatie Centrum (CIC) in de duinen al-
          het schip te bepalen. En wanneer er land in zicht
                                                                daar ingericht, dat deze werkzaamheden op zich
          kwam, dan wezen de vuurbakens en later de vuurto-
                                                                nam en tevens de huisvesting bood aan de HC en
          rens de weg. De methoden van plaatsbepaling ble-
                                                                later, na modernisering ervan, ook aan de FIC. Als
          ven lang vrij primitief, ook nog toen de stoomsche-
                                                                onderdak voor het centrum werd een oude Duitse
          pen de klippers en schoeners verdrongen. Na de
                                                                radartoren gebruikt. Deze was nog uit de Tweede
          Tweede Wereldoorlog volgde een stormachtige ont-
                                                                Wereldoorlog, toen de Duitsers met hun radarde-
          wikkeling. Schepen groeiden in aantal en grootte –
          en dus diepgang. Rotterdam werd zelfs een tijdlang










                                                                                                               13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18