Page 10 - 2020 Nr 70
P. 10
Ik maak het reisje Amsterdam, Bremen, Hamburg,
Bremen, Amsterdam. Prima gelukt…… behalve dan
e
dat de 2 stuurman een beetje pissig wordt als ik
tussen Bremen-Hamburg en Hamburg-Bremen
voor eventuele verbindingen steeds de zendanten-
nes opgetuigd wil hebben. Dat hoeft van die ande-
re sparksen ook nooit. Toch maar wel, ook al is het
midden in de nacht. Ik krijg een goede conduite van
de kapitein. De kustreis duurt tot 4 maart 1965. Een jaartje Durban – Zanzibar v.v.
Ik word niet afgekeurd en ontslagen door Radio De “Holland/PESL” is een schip van bijna 1600 BRT
Holland. Op kantoor krijg ik meteen te horen dat ik bemand met een Nederlandse kapitein, 3 stuurlie-
11 maart 1965 met het ms ‘Oranjefontein’ van de den, 3 machinisten, ik en 42 donkere mensen uit
e
VNS naar Zuid-Afrika mag als 2 radio-officier. In Mozambique (van deze laatsten kan er 1 lezen en
Durban overstappen op het ms ‘Holland/PESL’, ook schrijven en de rest is analfabeet). Ik doe de gage-
van de VNS. Collega aflossen en een jaartje tussen administratie, het betalingsverkeer, alle haven-,
Durban en Zanzibar op de Oost-Afrika-kust heen en lading- en inklaring- en gezondheidspapieren. En ik
weer varen. Op de ‘Oranjefontein’/PGOG heb ik ben samen met de 2 stuurman hoofd civiele
e
door het samenwerken met en de begeleiding van dienst. We hebben contact met de ship chandlers
mijn chef, de heer Colenbrander, gezien en geleerd voor de inkoop van voedsel en drank en doen de
hoe het eigenlijk ook kan. En hoe je je diensten en distributie aan boord. We stellen de menu’s samen,
wachten loopt door je normaal aan de reglementen geven het voedsel uit aan de koks (afgemeten, an-
en voorschriften te houden. Het is een hele prettige ders gaat alles naar de handel of naar huis). Het
uitreis. Ik heb nog jarenlang contact gehouden met radiostation is uitgerust met een ‘bakkenzender’
deze fijne leermeester. Het radiostation is uitgerust waarmee ik het kunstje leer om van frequentieband
met de MT250, Siemens’-ontvanger en BX925, b.v. van de 8 naar de 12 of 16 MHz moet wisselen.
AL27 en de Renovas. Varend op de Atlantische Oce- Duurt het te lang, dan kan je weer opnieuw PCH
aan onder Dakar en naar Kaapstad denk ik tijdens oproepen.
de middagwacht wel even een stapeltje telegram-
men weg te werken naar PCH. De heer Colenbran-
der heeft al gezegd dat hij dat straks op zijn wacht
wel even doet. “Je hoort PCH nu wel goed in de 16
en de 21 MHz, maar ze horen jou niet.” Maar trots
en eigenwijsheid brengen me toch ertoe dat ik dat
wel eventjes kan. Nou, dus niet, hè. Heer Colen-
brander zit rustig aan dek voor de radiohut met zijn
pijpje zijn boekje te lezen. En in zijn vuistje te la-
chen. Weer wat geleerd.
10