Page 10 - 2020 Nr 70
P. 10

Ik maak het reisje Amsterdam, Bremen, Hamburg,
           Bremen, Amsterdam. Prima gelukt…… behalve dan

                  e
           dat de 2  stuurman een beetje pissig wordt als ik
           tussen Bremen-Hamburg en Hamburg-Bremen
           voor eventuele verbindingen steeds de zendanten-
           nes opgetuigd wil hebben. Dat hoeft van die ande-

           re sparksen ook nooit. Toch maar wel, ook al is het
           midden in de nacht. Ik krijg een goede conduite van
           de kapitein. De kustreis duurt tot 4 maart 1965.     Een jaartje Durban – Zanzibar v.v.
           Ik word niet afgekeurd en ontslagen door Radio       De “Holland/PESL” is een schip van bijna 1600 BRT
           Holland. Op kantoor krijg ik meteen te horen dat ik   bemand met een Nederlandse kapitein, 3 stuurlie-
           11 maart 1965  met het ms ‘Oranjefontein’ van de     den, 3 machinisten, ik en 42 donkere mensen uit
                                      e
           VNS naar Zuid-Afrika mag als 2  radio-officier. In   Mozambique (van deze laatsten kan er 1 lezen en
           Durban overstappen op het ms ‘Holland/PESL’, ook     schrijven en de rest is analfabeet). Ik doe de gage-
           van de VNS. Collega aflossen en een jaartje tussen   administratie, het betalingsverkeer, alle haven-,
           Durban en Zanzibar op de Oost-Afrika-kust heen en    lading- en inklaring- en gezondheidspapieren. En ik
           weer varen. Op de ‘Oranjefontein’/PGOG heb ik        ben samen met de 2  stuurman hoofd civiele
                                                                                  e
           door het samenwerken met en de begeleiding van       dienst. We hebben contact met de ship chandlers
           mijn chef, de heer Colenbrander, gezien en geleerd   voor de inkoop van voedsel en drank en doen de
           hoe het eigenlijk ook kan. En hoe je je diensten en   distributie aan boord. We stellen de menu’s samen,
           wachten loopt door je normaal aan de reglementen     geven het voedsel uit aan de koks (afgemeten, an-
           en voorschriften te houden. Het is een hele prettige   ders gaat alles naar de handel of naar huis). Het
           uitreis. Ik heb nog jarenlang contact gehouden met   radiostation is uitgerust met een ‘bakkenzender’
           deze fijne leermeester. Het radiostation is uitgerust   waarmee ik het kunstje leer om van frequentieband
           met de MT250, Siemens’-ontvanger en BX925,           b.v. van de 8 naar de 12 of 16 MHz moet wisselen.
           AL27 en de Renovas. Varend op de Atlantische Oce-    Duurt het te lang, dan kan je weer opnieuw PCH
           aan onder Dakar en naar Kaapstad denk ik tijdens     oproepen.
           de middagwacht wel even een stapeltje telegram-

           men weg te werken naar PCH. De heer Colenbran-
           der heeft al gezegd dat hij dat straks op zijn wacht
           wel even doet. “Je hoort PCH nu wel goed in de 16

           en de 21 MHz, maar ze horen jou niet.” Maar trots
           en eigenwijsheid brengen me toch ertoe dat ik dat
           wel eventjes kan. Nou, dus niet, hè. Heer Colen-
           brander zit rustig aan dek voor de radiohut met zijn

           pijpje zijn boekje te lezen. En in zijn vuistje te la-
           chen. Weer wat geleerd.










                                                                                                               10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15