Page 9 - 2019 Nr67
P. 9
grootste moeilijkheid; de eerste reizen gingen na- gegeven moment 22 honden aan boord en 1 haan
melijk naar Australië en wel vanaf San Francisco die in een kistje met latjes vervoerd werd, want hij
naar 50 graden zuiderbreedte tot het slecht weer mocht niet bij het aanbreken van de dag kraaien.
werd, rond Nieuw Zeeland en Tasmanië heen, naar Pas bij vol daglicht werd het deksel verwijderd.
Melbourne. Toen kwam er een soldaat die zijn paard mee wou
nemen, maar dat was toch te veel gevergd. De hoe-
Dit duurde zigzaggend ruim 5 weken en er was voor veelheid pakketpost die wij mee terugkregen naar
de troepen praktisch alleen drinkwater beschik- Amerika bedroeg soms enkele honderden tonnen.
baar, de rest was voor de keuken. Zij moesten zich Het verhaal gaat dan ook dat een soldaat erin ge-
dus met behulp van zoutwater was en ook scheren. slaagd was een jeep geheel te demonteren en op
Dit laatste is met zoutwater ongeveer even prettig die manier naar huis te sturen.
als het gebruik van niet al te grof schuurpapier. Het
wachten was dan ook op regenbuien en was ver- In 1944 was het voornaamste wapenfeit de invasie
makelijk de noodkreten te horen wanneer zij zich van Normandië en kwam er dus wat ‘licht’ in de
hadden ingezeept en de regen ophield. Het boven- zaak. Vervolgens kwam de landing bij Leyte in de
ste gedeelte van ruim 3 was ’s morgens eerst in Phillippijnen, waar wij de ‘Sommelsdijk’ aantroffen
gebruik voor de katholieke dienst, aansluitend voor die zwaar beschadigd was door een Japanse lucht-
de protestantse kerkdienst, vervolgens als synago- torpedo. Bijzonderheden over de situatie in Holland
ge, dan als filmzaal en wanneer er tijd over was, als kwam slechts sporadisch door en het laatste jaar
recreatie ruimte. stopte de berichtgeving via het Rode Kruis geheel.
Toen wij begin 1945 weer in Honolulu waren, kwam
het lang verwachte bericht van de bevrijding van
Holland door. Voor ons maakte dat echter weinig
verschil want de oorlog in de Pacific ging gewoon
verder. Wij vertrokken dan ook dezelfde dag nog
naar Eniwetok waar alles klaar gemaakt werd voor
Zoals te verwachten was, kon na Amerika’s intrede de invasie van Okinawa, de laatste ‘stepping stone’
in de oorlog geen post meer naar Nederland ver- naar Japan. De vloot die daar lag, bestond uit 568
stuurd worden en was de enige mogelijkheid elke 6 schepen, waaronder 11 grote vliegdekschepen, 10
maanden 25 woorden via het Internationale Rode slagschepen en grote aantallen kruisers, torpedoja-
Kruis, zonder vermelding van de naam van het gers, troepen schepen en landingsvaartuigen. Het
schip, plaatsnamen of andere bijzonderheden; al- was een machtig gezicht. Na terugkeer in San Fran-
leen met de voornaam mocht men ondertekenen, cisco, juli 1945, kregen wij voor het eerst de kans
de rest werd met de schrijfmachine gedaan. In een telegram naar huis te sturen en enkele dagen
1942 werden hoofdzakelijk Australische havens later kwam het met spanning verwachte antwoord
aangedaan zoals Melbourne, Sydney, Townsville, dat al mijn familieleden nog in leven waren.
Brisbane en Cairns, vervolgens Noumea in Frans
Caledonië, Viti Levu op de Fiji eilanden en Milne In 6 jaar hadden wij 39 reizen gemaakt en in totaal
Bay, de oostpunt van Australisch Nieuw Guinea. In 346.068 mijl afgelegd met een snelheid van 13 mijl
1943 de Admiralty eilanden, Finschalen en Hollan- per uur. Eind augustus had ik het genoegen ‘het
dia. Ook werden troepen vervoerd van het ene ei- reisje van 3 maanden’ na precies 6 jaar te beëindi-
land naar het andere en mochten soldaten hun gen. Wij houden de nagedachtenis van de velen die
souvenirs enz. meenemen. Zo hadden we op een niet terugkeerden in ere.
9